zaterdag 16 april 2016

Boekenproject 2016. Maya Angelou


Voor mijn boekenproject 2016 las ik boeken van Maya Angelou. Ik vind ze prachtig. Vooral het begin boek. " Ik weet waarom gekooide vogels zingen". De beschrijving van haar grootmoeder is zo mooi. Maya Angelou publiceerde het boek in 1969, als eerste deel van een autobiografie waarvan tot en met 1986 nog vier delen verschenen, waarna in 2002 een slotdeel volgde.

Maya vertelt hoe zij en haar broertje Bailey per trein naar hun grootmoeder worden gestuurd. Hun ouders leefden gescheiden en konden niet meer voor hen zorgen.  Grootmoeder woont in het zuiden van de USA, waar zwarten altijd op hun hoede zijn voor blanken. Zij runt een winkel, een soort supermarkt waar van alles en nog wat te vinden is. Zij voedt de kinderen op een ferme manier op. Biedt hen veiligheid. Wanneer Bailey ziet dat een zwarte man is opgehangen neemt grootmoeder contact op met hun moeder. Het wordt te onveilig voor de kinderen. Bij hun moeder komen de kinderen in een andere leefwereld terecht. Grootmoeder leefde sober, maar moeder is mooi, aantrekkelijk. Is verpleegster maar verdient ook geld met pokeren. De kinderen zijn dol op haar.

Als kind krijgt Maya met incest te maken en hoort hoe haar belager in een steegje dood gevonden wordt. Als 17 jarige raakt zij zwanger, zij krijgt een zoon. Zij tweeën zullen daarna jaren lang alle lief en leed samen beleven. Maya moet nu geld gaan verdienen. Zij doet dit op allerlei manieren. Ze werd de eerste vrouwelijke zwarte tramconducteur in San Francisco, maar werkte ook als nachtclubdanseres, hamburgerbakster, chef-kok in een Creools restaurant, calypso danseres en zangeres. Zij krijgt een kans om als zangeres mee te gaan toeren met de crew van de Porgy and Bess opera. Hierdoor komt zij in allerlei Europese steden en voor het eerst in een Afrikaans land, zij bezoekt Cairo. Het voelt als thuiskomen. De kleuren, de geuren, zwarte mensen.

Naast deze activiteiten is zij politiek actief. Zij steunt de campagnes van Maarten Luther King en na zijn dood Malcolm X. Zij wordt een rolmodel. Treedt op tijdens de inauguratie van Bill Clinton.

Het laatste deel van het boek vind ik lastiger te lezen. Zij woont dan in Afrika. Het duizelt me van de namen. Ik zou dat gedeelte eigenlijk nog eens moeten lezen.

Ik bewonder haar lef, haar doorzettingsvermogen, haar eerlijkheid. Ik heb er een heldin bij.




 Op Pinterest verzamelde ik allerlei foto's en informatie over haar.
Hier zie je ook foto's van haar huis.
 Zo mooi en KLEURRIJK
 
 Alles wat ik las in 2016 kleurrijk/Boekenproject 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015